Guilin en de rijstterassen van Longcheng

14 mei 2017 - Guilin, China

Guilin en de rijstterassen van Longcheng

Dag 73 en 74, donderdag 11 en vrijdag 12 mei 2017

De reis vanaf Zhangjiajie is dit keer volledig overdag en per bus, metro, sneltrein en bus, een prima  dagje. Guilin is eigenlijk gewoon weer een middelgrote Chinese stad.  Een half miljoen mensen, veel winkels en vooral veel mensen, maar gelukkig ook veel water. Één dagje rondlopen in de stad is voldoende voor een goed beeld en wat mooie plaatjes. Er zijn twee rivieren die dwars door de stad lopen, 3 meren en tal van kleine watertjes en zijtakjes. Er komen veel toeristen af op de rondvaarten die hier worden aangeboden, de erg mooie zon en maan pagodes in het water en de avondmarkt. De markt is een verzameling van gezellige kraampjes, straatmuzikanten, souvenirtjes en natuurlijk heel veel eten. Verder is er aan de rivierbedding een berg die met een beetje fantasie op een olifant lijkt die uit de rivier drinkt. Hier komen natuurlijk weer duizenden Chinese toeristen op af die voor een veel te dure entree de berg van dichtbij mogen bekijken en mogen beklimmen. Bovendien biedt het werk aan velen die de toeristen per boot een blik op de olifant vanaf de rivier aanbieden. Ik sla deze even over en loop maar gewoon langs de andere rotsen die met net zoveel fantasie ook een dier zouden kunnen voorstellen.

Dag 75 en 76, zaterdag 13 en zondag 14 mei 2017

De regio Guilin staat bekend om een van de mooiste rijstterrassen van China, de Longcheng of Longji terrassen. Dat is precies de reden dat ik hier ook ben dus ik boek een leuk houten Guesthouse in een klein dorpje op een berg en rij 3 uur met de bus het verlaten Chinese landschap in.
Als ik naar het bovenste puntje van de rijstterassen loop, doorkruis ik het dorpje van de vrouwen met de lange haren. Het is voor de vrouwen slechts eenmaal in hun leven toegestaan het haar te knippen wat vervolgens weer als extra haarstuk gebruikt wordt. Het haar zit opgeknoopt met meerdere knotten op hun hoofd en meestal bedekt met een doek. Tegen betaling halen de vrouwen graag het doek eraf en laten ze hun haar zien. Als je probeert zonder te betalen een foto van ze probeert te  nemen draaien ze zich om en een van de kinderen in het dorp begon zelfs tegen me te schreeuwen.
Eenmaal aangekomen in het dorp bovenop de berg, een uur klimmen, wordt ik omver geblazen door het uitzicht. Dit is een van de beelden die ik bij China had en het is beter dan op de plaatjes. Er zijn verschillende kleine dorpjes en uitzichtpunten in de omgeving om heen te lopen en te genieten van het uitzicht. Ondertussen loop ik tussen de varens, bamboebomen en waarschijnlijk tal van geneeskrachtige kruiden. Ik passeer hagedisjes, slangen, sprinkhanen en een enkele vlinder die met me mee vliegt. Het plaatje wordt compleet gemaakt door het geluid van het stromende water hier en daar en het harde gekraak van wat ik denk dat boomkikkers zijn. Ik heb helaas maar twee dagen maar ik zou me er makkelijk nog een paar dagen langer kunnen vermaken.

Het dorpje waar ik verblijf is een schouwspel van rondrennende kippen en kinderen, vrouwen met grote manden op hun rug en stalletjes met kleurrijke doeken en etenswaren. Op de rijstterassen zelf wordt ondertussen door de mannen hard gewerkt om de terrassen onder water te zetten en klaar te maken voor de zomer. Eentje ploegt vakkundig zijn terras om, de ander kijkt toe hoe de verschillende lagen vollopen en weer een ander raapt een slang op en gooit deze op een ander deel, waarschijnlijk dat van een onaardige buurman. Het ploegen gebeurd veelal met de hand, al dan niet op croqs of met een knalroze cowboyhoed, soms met een klein dieselmotortje, soms met een ploegfiets en soms met een paard of buffel. Het gebeurd in alle rust, concentratie en kundigheid. De prachtige en afwisselende natuur van China is een zeer welkome afwisseling tussen de hectiek van de steden en de bevolking door.

##

1. Cees Klaassen:
    22 mei 2017
    Na net mijn vorige reactie te hebben verzonden, kwam dit verhaal binnen. En weer was het genieten van zowel verhaal als de foto's. Wat die rijstvelden betreft, wat mooi en inderdaad nog veel mooier dan de standaard China beelden. Tineke dit vergeet jij je verdere leven niet meer. Bedankt dat jij deelgenoot maakt van jouw reis van je leven. Groetjes en nog een goede veilige reis!!
  2. Nienke de Lang:
    22 mei 2017
    Weer even de tijd genomen om wat blogjes te lezen. Telkens denk ik weer: dit moet gebundeld worden als je ooit in Nederland terugkomt haha! Prachtige verhalen, mooi geschreven en heerlijke foto's. Waan mij even helemaal waar jij bent! Helemaal geweldig en zo ontzettend mooi
  3. Wil Winters:
    23 mei 2017
    Kijk, dit begint op vakantie te lijken! Hoef niet te zeggen dat je moet genieten, gaat vanzelf.
    Als je net zo geniet van de Chinese keuken als wij toen, is het plaatje compleet. Mooi verhaal en foto's......weer met plezier gelezen.
  4. Sabrina:
    23 mei 2017
    Mooie plaatjes!! Love it! Dikke knuffels van ons! X
  5. Aafke en Rient:
    29 mei 2017
    Dag Tineke
    We zitten hier tegen de bekende skyline van New York aan te kijken, als doorgewinterde touristen ,(of toch reizigers?) Ook al ken je je het, zoals je Hong Kong ook van de plaatjes kent, is het bijzonder het 'life' te zien en mee te maken. Je beschrijft de overwegingen en de observaties erg herkenbaar. De ontmoetingen met 'gewone' mensen zijn altijd weer de belevenissen die een reis de moeite waard maken. Tot ziens
    Rient en Aafke