Hanoi, een interessante kennismaking, een hysterische markt en scooters

17 juli 2017 - Hanoi, Vietnam

Hanoi, een interessante kennismaking, een hysterische markt en scooters

Dag 135, donderdag 13 juli 2017
Het visum voor Vietnam staat al in mijn paspoort dus de grensovergang gaat rap. Mijn eerste indruk van Vietnam is dat het en stuk drukker is dan Laos, meer ontwikkelt maar dus ook rommeliger. Direct na de grens zijn de auto’s nieuwer en groter, staan er overal billboard met reclame voor geneesmiddelen en rijden er tientallen scooters, al is het dit keer wel met helm.

Omdat ik voor mijn gevoel al wel genoeg rijstvelden, modderige bergpaadjes en bloedzuigers heb gezien in mijn reis besluit ik de trekkings in het Noorden van Vietnam over te slaan en meteen een nachtbus te nemen naar Hanoi.
Ik krijg de bovenste ligstoel toegewezen welke zo’n 30 breed is en dermate claustrofobisch dichtbij het plafond dat ik heel even serieus overweeg om uit te stappen. De vrolijk gekleurde lampen en mijn gedownloade netflix assortiment moeten me door de nacht gaan helpen en zonder enig idee over reisduur of verwachte aankomsttijd schik ik me toch maar naar de situatie. De bus heeft drie rijen ligstoelen, boven en onder en in het ‘gangpad’ liggen nog twee rijen matrasjes. Bij de eerste stop verover ik een plekje in het gangpad waar vervolgens na 10 minuten iemand onafgebroken de zakjes die voor schoenen bedoeld zijn, vol spuugt. Gelukkig wordt ik daarna door de 2 vriendelijke stewards nog een paar keer verplaatst waarna ik uiteindelijk mijn plekje vind. Voor me ligt een zeer beweeglijk kind afgewisseld met been of arm over me heen, achter me voel ik een knie in mijn rug, onder me ligt er iemand met haar hoofd op mijn enkel en boven me voel ik af en toe een voet in m’n haren. Een interessante kennismaking met Vietnam en de lokale bevolking.

Vietnam
Vietnam ligt op het schiereiland Indochina en heeft ruim 95 miljoen inwoners. Na een Franse kolonisatieperiode werd Vietnam na de eerste Idochinese oorlog opgedeeld in een communistisch Noorden en een door Amerika gesteund anticommunistisch zuidelijk deel. In de tweede Indochinese oorlog, bij ons bekend als de Vietnamoorlog, kwam het tot een overwinning van de Vietcong in het noorden. Sindsdien wordt de Socialistische Republiek Vietnam geregeerd door de Communistische Partij van Vietnam.

Dag 136 en 137, vrijdag 14 en zaterdag 15 juli 2017

Hanoi

Hanoi is de hoofdstad van het land sinds de samenvoeging van noord en zuid en telt 6,5 miljoen inwoners. De Franse invloed is nog goed terug te zien in de brede boulevards en oude villa’s maar wordt overal overstemd door veel verkeer en dan met name scooters en motoren. Het oude centrum is knus en bruist, vooral in het weekend. Als ik mijn eerste uurtje door het oude centrum loop krijg ik meteen een grijns op mijn gezicht, ik hou van Hanoi. Het is drukker dan China, overal zie je winkeltjes, kraampjes, restaurantjes, duw karren, fietsen met de gekste koopwaar erop, vrouwen met grote manden aan een stang over hun schouders en scooters. Zo druk als het centrum van amsterdam is met fietsen, is het hier met scooters. Men vervoert ook alles op de scooters, van koopwaar tot televisies, van families met 3 kinderen tot enorme golfplaten en bouwpakketten. En waar wij een aanhanger of verhuiswagen zouden huren voor grote spullen, kan dat hier allemaal wel met de scooter en vind iedereen het ook nog eens heel normaal.

De weekend avondmarkt is ook ronduit hysterisch te noemen. Een lange straat die het hele oude centrum doorkruist wordt volledig dichtgezet met kraampjes en is van 7 tot 11 uur ’s avonds een schouwspel van het enthousiast aanprijzen van goederen, driftig onderhandelen en blije gezichten van alle toeristen die voor een prikkie weer in het nieuw zijn gekleed en ‘unieke’ souvenirs gevonden hebben. De straten die aansluiten aan de markt zijn gevuld met kleine plastic krukjes, veel barretjes en restaurantjes en straten zijn afgeladen vol. De Beerstreet wordt het genoemd en het is er reuze gezellig.

Dag 138, zondag 16 juli 2017
Vandaag bezoek ik het militair museum. Het geeft een vreemd interessant beeld van het turbulente verleden van Vietnam. Je ziet de ontwikkeling van speren van bamboe naar geautomatiseerde wapens, legergewaden en voertuigen. Een oude vlaggentoren, neergeschoten bommenwerpers, kanonnen en tanks uit verschillende periodes staan buiten tentoongesteld. Verder hangen er foto’s van de slagvelden die het verhaal vertellen van de verschillende oorlogen, uit Vietnamees oogpunt uiteraard.
De Hoa Lo gevangenis werd door de Fransen gebruikt om Vietnamese politieke gevangenen vast te houden en tijdens de Vietnam oorlog voor gevangen genomen Amerikaanse piloten. Je loopt door de verschillende cellen, groot en klein, van isolatiecellen tot grote zalen met slechts een emmer als toilet. Er hangen verschillende verhalen van gevangenen en soms zelfs levendige beelden van executies per guillotine. De informatie in een aantal zalen is behorlijk eenzijdig en men lijkt graag te benadrukken hoe slecht de Vietnamesen behandeld werden en hoe goed men was voor de Amerikaanse gevangenen. Toch geeft het wel een beeld van de omstandigheden en een aantal individuele casussen van gevangenen.

Dag 139, maandag 17 juli 2017
In het hartje van Hanoi staat een verweerde rooms-katholieke kerk wat een bijzonder beeld geeft in de toch voornamelijk boeddhistische stad. Hij is duidelijk geïnspireerd op de notre dame en gebouwd toen de Fransen de stad voor het eerst bezette. Het is fijn om even een afwisseling te hebben van alle tempels en gouden pagodes, weer even wat mooie glas in lood ramen te zien en een kaartje te branden.

Op mijn wandelingen door de stad krijg ik een verder beeld van de huidige cultuur. De nieuwe binnenstad is vrij modern met grote straten, veel verkeer en hoge grote moderne gebouwen. De lokale markt in wat lijkt op een parkeergarage is echter weer enorm aziatisch. De hele markt ruikt naar vis, rauw vlees en doerian maar even verderop ook met een vleug van verschillende kruiden en goedkope plastic slippers. Op de tweede verdieping zijn de prachtigste stoffen en kleurrijke kleding te vinden en ik dwaal weer rustig een tijdje rond. De stad heeft alles van een moderne stad gecombineerd met de charme van het aziatische buitenleven compleet met buitenkappers en koken op straat. Welkom in Vietnam.

##

1. Mamma moesje:
    24 juli 2017
    Weer een heerliJk reis verhaal. Hou ervan en van jou.
  2. Anita Jongman:
    25 juli 2017
    Wow weer leuk om te lezen
  3. Laha:
    25 juli 2017
    Geweldig reisverhaal , en voor later een betere slaapplaats gegund.
  4. Cees Klaassen:
    25 juli 2017
    En weer zo'n geweldig verhaal gelezen over jouw reisbelevenissen. Nu uit een land wat ik hoofdzakelijk ken van de beelden over de Vietnam oorlog uit mijn jongere jaren en van tv uitzendingen zoals Floortje op reis. Nu komt er een ander beeld tevoorschijn dank zij jouw verhalen en foto's. Bedankt weer voor het verhaal en de foto's en tot het volgende verhaal!!
  5. Wil Winters:
    25 juli 2017
    Mooi verhaal weer, heb er van genoten. En de foto's natuurlijk!