Kuala Lumpur en naar huis

23 augustus 2017 - Kuala Lumpur, Maleisië

Kuala Lumpur en naar huis

Dag 182 t/m 185, zaterdag 19 t/m dinsdag 22 augustus 2017
Kuala Lumpur, de hoofdstad van Maleisië en met 1,8 miljoen inwoners een moderne Aziatische stad van formaat. Vooral bekend om de hoge satelliettoren, de KL Tower, en de Petronas Towers, ook wel Twin Towers genoemd. Maleisië is verder vooral heel veelzijdig te noemen. Het heeft alles van een tropisch land, moderne steden, oerwouden en prachtige eilanden. Maar vooral de bevolking is zeer divers. Het is een overwegend Islamitisch land en de 3 meest voorkomende etnische groepen zijn Chinees, Indisch en Malay, de oorspronkelijke Maleisische bevolking. Door onder andere de diverse koloniale periodes spreekt vrijwel iedereen goed Engels en is het een van de voertalen van het land. Makkelijk reizen dus.

Kuala Lumpur is tevens mijn laatste reisbestemming voor nu. Vanwege feestelijke familieomstandigheden vlieg ik namelijk over een paar dagen naar huis. Samen met vriendin Nynke brengen we hier de komende dagen door in een leuke Airbnb met een zwembad op het dak, leuk voor de foto’s. We genieten van de prachtige uitzichten hoog boven de stad, slenteren door Chinatown en Little India, bezoeken de Nationale Moskee, kletsen gezellig bij met een wijntje en doen het vooral rustig aan.

SEA Games
Iedere 2 jaar worden de South East Asia Games gehouden, een soort olympische spelen voor Zuid Oost Azie. Dit jaar is het in Kuala Lumpur en precies als wij er zijn dus dat kunnen we natuurlijk niet voorbij laten gaan zonder even een wedstrijd te bekijken. We kiezen turnen en brengen een ochtend door kijkend met de uiterst professionele atleten van verschillende landen, leuk om eens mee te maken en we doen gewoon net alsof we even naar Epke Zonderland zitten te kijken.

Dag 186, woensdag 23 augustus 2017
Op het moment van schrijven zit ik te wachten tot ik mijn vliegtuig in mag op Kuala Lumpur International Airport. 186 dagen van reizen zitten erop en het is tijd om even naar huis te gaan. 186 dagen van afzien, ijzige kou, brandende hitte, vallen en opstaan, alleen zijn, alleen voelen, intens gelukkig voelen, vrienden maken en afscheid nemen. Dagen van intens geluk, pure stilte en tevredenheid, dagen van verdriet, ongemak en gemis, maar nooit dagen van spijt. Alle unieke locaties, wereldwonderen en vooral bijzondere mensen hebben me rijker gemaakt en mijn blik verruimd. Ik heb meer van de wereld geleerd dan ik had kunnen denken en ik heb ook zeker dingen over mezelf geleerd. Ik heb de beste keuze van mijn leven gemaakt door dit te doen en ik had het voor geen goud willen missen.

Mijn reis gaat verder maar wanneer precies en waarheen is nog een verrassing. Ik heb genoten van het schrijven maar ook van alle mensen die mee lezen, mee leven en reageren, dank daarvoor. Het heeft me gesteund, verblijdt en gemotiveerd. Ik zal zeker blijven bloggen!

Voor nu ga ik mijn vliegtuig in voor een ruim 20 uur durende reis richting Nederland en kijk ik er enorm naar uit om iedereen weer te zien. En natuurlijk een broodje kaas en een zak drop.

Liefs!

##

1. Karin Bom:
    24 augustus 2017
    Welkom thuis! Wat heb jij geweldige herinneringen gemaakt, ik ben benieuwd naar je vervolg. Heel veel plezier met de familie!
  2. Cees Klaassen:
    24 augustus 2017
    Zo , dat is even een verrassende binnenkomer, Tinus komt even naar Nederland. Wat heb ik genoten van al jouw belevenissen tijdens je reizen, soms dacht ik wel eens, waar is ze aan begonnen. En dan ook dit alles voorzien van mooie foto's vaak met je stralende hoofd er bij. Kom ook veilig thuis voor dat familietreffen en heb een goede vlucht!
  3. Wil Winters:
    24 augustus 2017
    Geweldig he, dat je zoveel leert. Het heeft mij ook gelukkiger gemaakt. Veel plezier in het Hollandse en ik kijk uit naar de volgende verhalen. Dank voor het delen van alle ervaringen, die je met ons hebt gedeeld.
  4. Annemie:
    Hoi Tineke,
    Ik lees net je voorlopig laatste blog maar heb me toch aangemeld om je "volgende" bloggen te lezen omdat ik de stap die jij gezet hebt fantastisch vind !
    Heb je vorige bloggen gelezen .... geweldig. Ik ben ook in die landen geweest en je schrijft er zo mooi over zoals het is.
    Voor nu een goede thuisreis en hopelijk ga je verder op de ingeslagen weg en ga ik je volgen!
    Groetjes Annemie
  5. Ronald:
    24 augustus 2017
    Een hele goede terug reis gewenst, wat heb Je veel moois mogen zien! Rust even lekker en voor straks Welkom "thuis".
  6. Aafke en Rient:
    24 augustus 2017
    Naar huis! Verrassend. We zullen elkaar weer zien. Mooi.
    Maar daarna? Draad oppakken in Nederland of verder in Zuid Oost Azië? Je houdt het spannend!
    Tot ziens in Nederland.
  7. Pieter Kamstra:
    24 augustus 2017
    Lieve Tineke, wat hebben wij genoten van je reisverhalen! Wat geweldig, dat je dit met ons gedeeld hebt! We zijn er helaas niet bij op 2 september i.v.m. ons eigen reisje in Amerika en Canada, maar héél fijn dat je naar die erg belangrijke dag van je vader toegaat/er bij bent. Liefs en we houden van je! Oom Pieter en tante Gerdien
  8. Laha:
    24 augustus 2017
    Tineke wat heb ik genoten van je
    reisverhalen.
    Een hele goede reis terug.
  9. Martin en Ariëlla:
    24 augustus 2017
    Prachtig dit ...maar nooit dagen van spijt....
    Met bewondering heb ik je zo sprekende impressies gelezen. Een boek waardig. Groet!
  10. Saskia Reijnen:
    25 augustus 2017
    Lieve Tineke, fijne reis naar huis en bedankt voor al je verhalen.Je bent echt een kanjer!
  11. Stefanie:
    25 augustus 2017
    Mooi meis, geniet van het thuiskomen en opvolgplannen maken ;-) jij bent nog niet uitgereisd denk ik! Hoor van je! Kus!
  12. Deirdre:
    Lieve Tineke,
    Wat heb jij een mooie reis gemaakt. Ik heb enorm genoten, soms mee gehuild en gelachen om je verhalen. Het voelde alsof ik met je aan het mee reizen was.
    Geniet van het thuiskomen en het weerzien van je familie en vrienden.
    Dikke knuffels