Halong Bay en de vroegere hoofdstad van Vietnam

24 juli 2017 - Hue, Vietnam

Halong Bay en de vroegere hoofdstad van Vietnam

Dag 140 tm 143, dinsdag 18 tm vrijdag 21 juli 2017
Een van de dingen waar het noorden van Vietnam bekend om staat is UNESCO werelderfgoed Halong Bay. In de baai liggen bijna 2000 kalkstenen eilanden met dichte begroeiing over een gebied van 1500 vierkante kilometer. Veel van de eilanden zijn genoemd naar de plaatselijke interpretatie van de vreemde vormen zoals vechtende haan, kandelaar en olifant. Ik besluit de baai vanuit het eiland Cat Ba te ontdekken een boot tour vanuit het eiland te boeken. De boot vaart door de schilderachtige baai, we kayakken door grotten en afgelegen meertjes en we zwemmen met enorme kwallen binnen gezichtsveld. Tijdens de zwemstop leer ik zelfs een paar Koreanen de beginselen van het zwemmen.
Het eiland Cat Ba heeft een goede positie om de baai te overzien en werd dan ook in de verschillende oorlogen gebruikt als uitkijkpunt en eerste contactpunt om de vijand te zien aankomen en uit te schakelen. De loopgraven, bunkers en kanonnen op de berg in het dorp zijn nog dermate in tact dat ik me de situatie voor zover mogelijk kan inbeelden.

Het dorpje Cat Ba zelf is een mix tussen een Europese badplaats en een Aziatische vakantiebestemming. Terwijl de westerlingen de klim naar het fort maken en op het strand verblijven, wachten de Aziaten tot de zon zakt en gaan dan massaal op een tandem (ja echt) de berg op en af naar het strand. Waar je in Hanoi complete families op een scooter ziet, zit men hier met gemak met 5 mensen op een tandem. Alle verschillende toeristen komen vervolgens samen op de boot tour waar dan weer leuke ontmoetingen uit voort komen.

Dag 144, zaterdag 22 juli 2017
De trein vanuit noord naar zuid Vietnam staat op de lijst met meest indrukwekkende treinreizen ter wereld en na mijn Russische, Mongoolse, Chinese, Thaise en Myanmar treinervaringen kan ik deze natuurlijk niet overslaan. Het boeken van een ticket is altijd een leuke uitdaging op het lokale treinstation en ook hier is weer een taalbarrière die voor een grappig misverstand zorgt. Uiteindelijk heb ik een ticket voor een 14 uur durende dagtrein van Hanoi naar Hue. De trein hobbelt eerst door de stad waar de wissels nog met de hand omgezet worden en er hier en daar een kraampje weggehaald wordt om de trein door te laten. Daarna verandert het landschap in platteland, bergen en rivieren en een heerlijke zonsondergang. De reis is lang maar het is fijn om weer over het spoor te hobbelen en urenlang naar buiten te staren.

Dag 145, zondag 23 juli 2017
Hue is over het algemeen een stadje waar mensen voornamelijk komen om door te reizen van Noord naar Zuid of andersom. Ook is het een populaire bestemming voor Backpackers om vanuit daar op de motor door de bergen naar Hoi An te gaan. De stad zelf vind ik echter interessant genoeg om een paar dagen te blijven hangen. Hue was een korte periode de hoofdstad van het land met als doel het noorden en zuiden met elkaar te verenigen. De Fransen gooiden echter roet in het eten, namen de stad over en maakten Saigon de hoofdstad. Na de Vietnamoorlog werd de hoofdstad verplaatst naar Hanoi.

Ik leer een leuke Nederlandse meid kennen die gek genoeg 10 jaar geleden een van mijn zeilleerlingen was. Een bijzondere en toevallige ontmoeting en een prettig gezelschap. We rijden op de fiets naar een verlaten waterpark 10 kilometer buiten de stad. Het waterpark was niet rendabel genoeg aangezien Vietnamezen gedurende de dag niet graag buiten komen of heel erg van zwemmen houden. Veel reizigers geloven echter dat er vreselijke dingen zijn gebeurd en dat het daarom dicht is. Het lijkt wel net alsof iedereen op een dag gewoon is weggelopen en het park geeft daardoor wel een klein mysterieus gevoel. We fietsen verder naar een tombe van een van de oude heersers welke in een soort paleis opgesteld is en bewaakt wordt door stenen beelden die wel wat weg hebben van de terracotta beelden in China.

Dag 146, maandag 24 juli 2017
In de periode dat Hue de hoofdstad van het land was is er in een korte periode een keizerlijke stad gebouwd die duidelijk geïnspireerd is op de verboden stad in Peking. Het wordt dan ook hier en daar wel de kleine verboden stad genoemd. De kleuren zijn anders en er is veel meer groen en minder toeristen maar het is leuk om even in herinnering terug in de tijd te gaan en door alle foto’s te zien hoe anders het er in Vietnam aan toe ging.

##

1. Cees Klaassen:
    29 juli 2017
    Tineke, bedankt voor je boeiende verhaal en de foto's. Wat maak je toch veel mee op je reis door de verschillende landen en hun culturen. Ga gewoon door met je reisverhalen te delen aan je vaste lezers/volgers. Nog veel reis plezier en tot het volgende Schrijfsel!!
    P.S. Ik schrijf dit op een terras op de Brink in Deventer (jou wel bekend), onder het genot van een heerlijk biertje!!
  2. Wil Winters:
    29 juli 2017
    Heerlijk weer een verhaal. Als ik het lees ben ik er ook een beetje, door jouw manier van schrijven is het niet moeilijk er beelden van te krijgen en natuurlijk helpen de foto's ook enorm. Dank je wel.
  3. Laura:
    30 juli 2017
    Ik heb even een relax momentje in mijn hostel en lees natuurlijk je verhaal weer even door. Super toevallig dat je op die afstand een oude bekende tegen komt! Fijn om soms even wat gezelschap te hebben denk ik. Geniet!
  4. Aafke en Rient:
    31 juli 2017
    Jouw bijzondere verhalen blijven boeien, mooi en belden geschreven. Het ontvangen van het volgende verhaal wordt al wel een beetje gewoon. Is het reizen en beleven nog steeds bijzonder, of wordt dat ook al een beetje gewoon ?
  5. Aafke en Rient:
    31 juli 2017
    Mooi en beeldend geschreven natuurlijk. En boeiend, zoals gezegd.